Reklamační řád

1. Úvodní ustanovení 

Společnost

GRAVEA s.r.o.

IČO: 51424304,

se sídlem Trenčianske Jastrabie 515, 91322 Trenčianske Jastrabie (dále jen „gravini.cz“), zastoupená jednateli Milanem  Ježkem, vydává v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 1/2003. č. 40/1964 Sb. Občanský zákoník 108/2024 Sb. o ochraně spotřebitele a o změně a doplnění některých zákonů tento reklamační řád, který zajišťuje jednotný a rychlý postup vyřizování reklamací vad zboží zakoupeného kupujícím, které je spotřebitelem přes E-shop společnosti GRAVEA s.r.o. na www.gravini.cz

2. Odpovědnost za vady - obecná ustanovení

Prodaná věc má vady, není-li v souladu s dohodnutými požadavky (§ 616 Obč. zák.) a obecnými požadavky (§ 617 Obč. zák.) na prodanou věc nebo pokud její používání znemožňují nebo omezují práva třetí osoby včetně práv duševního vlastnictví.

Prodávající odpovídá za jakoukoli vadu, kterou má prodaná věc v době jejího dodání a která se projeví do dvou let od dodání věci 

Při prodeji použitého zboží gravini.cz neodpovídá za vady vzniklé jeho použitím nebo opotřebením před prodejem. U zboží prodávaného za nižší cenu gravnini.cz neodpovídá za vadu, pro kterou byla nižší cena sjednána.

Nejde-li o zboží, které se rychle kazí, nebo o použité zboží, gravnini.cz odpovídá za vady, které se vyskytnou po převzetí zboží v záruční době.

Záruční doba je 24 měsíců. Záruku přesahující rozsah záruky stanovené zákonem může gravini.cz poskytnout také prohlášením v záručním listě vydaném kupujícímu nebo v reklamě; záruční list obsahuje obchodní jméno prodávajícího, jeho sídlo, obsah záruky, její rozsah a podmínky, délku záruční doby a údaje potřebné k uplatnění záruky. Pokud záruční list neobsahuje všechny náležitosti, nezpůsobuje to neplatnost záruky.

Pokud gravnini.cz kupujícímu nevydá při prodeji zboží záruční list, k uplatnění nároků z odpovědnosti za vady postačuje doklad o koupi vystavený gravini.cz a předán kupujícímu.

Záruční doba začíná běžet od převzetí zboží kupujícím. V případě, že je reklamované zboží doručováno kupujícímu poštou nebo kurýrní službou, začíná záruční doba běžet od převzetí zboží od kurýra nebo poštovního doručovatele.

 

3. Důkazní břemeno

Projeví-li se vada do uplynutí doby podle bodů 2.1. až 2.3, předpokládá se, že jde o vadu, kterou měla věc již v době dodání. To neplatí, prokáže-li se opak nebo je-li tento předpoklad neslučitelný s povahou věci nebo vady.

4. Práva z odpovědnosti za vady

Pokud prodávající odpovídá za vadu prodané věci, kupující má vůči němu právo na odstranění vady opravou nebo výměnou (čl. 6), právo na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo právo od kupní smlouvy odstoupit (čl. 7).

Kupující může odepřít zaplatit kupní cenu nebo její část, dokud si prodávající nesplní povinnosti, které mu vyplývají z odpovědnosti za vady, ledaže kupující je v době vytčení vady v prodlení se zaplacením kupní ceny nebo její části. Kupující zaplatí kupní cenu bez zbytečného odkladu po splnění povinností prodávajícím 

Kupující může uplatňovat práva z odpovědnosti za vady včetně práva dle bodu 4.2., jen pokud vytkl vadu do dvou měsíců od zjištění vady, nejpozději do uplynutí doby dle článku 2. 

Uplatnění práv z odpovědnosti za vady nevylučuje právo kupujícího na náhradu škody, která mu z vady vznikla.

 

5. Vytčení vady

Vadu lze vytknout v provozovně prodávajícího, u jiné osoby, o které prodávající seznámil kupujícího před uzavřením smlouvy nebo před odesláním objednávky, nebo prostředky dálkové komunikace na adrese sídla nebo místa podnikání prodávajícího nebo na jiné adrese, o které prodávající seznámil kupujícího při uzavření smlouvy nebo po uzavření smlouvy.

Pokud kupující vytkl vadu poštovní zásilkou, kterou prodávající odepřel přijmout, zásilka se považuje za doručenou v den odepření.

 Prodávající poskytne kupujícímu písemné potvrzení o vytčení vady neprodleně po vytčení vady kupujícím. Prodávající v potvrzení o vytčení vady uvede lhůtu, ve které vadu odstraní. Lhůta oznámená podle předchozí věty nesmí být delší než 30 dnů ode dne vytčení vady, není-li delší lhůta odůvodněna objektivním důvodem, který prodávající nemůže ovlivnit. 

Odmítne-li prodávající odpovědnost za vady, důvody odmítnutí písemně sdělí kupujícímu. Jestliže kupující znaleckým posudkem nebo odborným stanoviskem vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou nebo notifikovanou osobou prokáže odpovědnost prodávajícího za vadu, může vytknout vadu opakovaně a prodávající nemůže odmítnout odpovědnost za vadu; k opakovanému vytčení vady se bod 4.3. nevztahuje. 

Jestliže před uzavřením smlouvy nebo, uzavírá-li se smlouva na základě objednávky kupujícího, před odesláním objednávky, prodávající seznámil kupujícího, že vady lze vytknout iu jiné osoby, jednání nebo opomenutí této osoby se pro účely odpovědnosti za vady považuje za jednání nebo opomenutí prodávajícího.

Tovar zakoupený přes E-shop je kupující oprávněn reklamovat na následující adrese:

GRAVEA s.r.o.

Trenčíanske Jastrabie 512, 91322 Trenčíanske Jastrabie

(dále jen „reklamační adresa“ 

Spolu s reklamovaným zbožím je kupující povinen gravnini.cz odeslat, příp. předat také doklad o koupi reklamovaného zboží, příp. záruční list (dále spolu jako „příslušné doklady“), popsat důvod reklamace, jakož i vyplnit formulář reklamace, kde mimo jiné popíše důvod reklamace. V popisu důvodu reklamace je kupující povinen určitě a srozumitelně vymezit reklamované skutečnosti, práva, která si vůči gravnini.cz z odpovědnosti za vady uplatňuje, uvést číslo účtu pro účely případného vrácení platby, e-mailovou adresu, nebo jinou (poštovní) adresu pro účely komunikace s gravnini.cz a příp. také telefonický kontakt (dále jen „popis reklamace“).

V případě reklamace realizované poštou nebo kurýrní službou Vám doporučujeme zasílat zboží spolu s příslušnými doklady na reklamační adresu jako doporučenou zásilku zřetelně označenou slovem „REKLAMACE“. Dobírku nepřebíráme – náklady na vrácení zboží nese kupující. Reklamované zboží zasílá kupující na vlastní náklady a nebezpečí.

 

6. Odstranění vady

Kupující má právo zvolit si odstranění vady výměnou věci nebo opravou věci. Kupující si nemůže zvolit způsob odstranění vady, který není možný nebo který by ve srovnání s druhým způsobem odstranění vady způsobil prodávajícímu nepřiměřené náklady s ohledem na všechny okolnosti, zejména na hodnotu, kterou by měla věc bez vady, na závažnost vady a na skutečnost, zda by druhý způsob odstranění vady způsobil kupujícímu značné obtíže.

Prodávající může odmítnout odstranění vady, pokud oprava ani výměna nejsou možné nebo pokud by vyžadovaly nepřiměřené náklady s ohledem na všechny okolnosti včetně okolností dle bodu 6.1. druhé věty.

Prodávající opraví nebo vymění věc v přiměřené lhůtě poté, co kupující vytkl vadu, bezplatně, na vlastní náklady a bez způsobení závažných obtíží kupujícímu s ohledem na povahu věci a účel, pro který kupující věc požadoval.

Pro účely opravy nebo výměny kupující předá nebo zpřístupní věc prodávajícímu nebo osobě dle bodu 5.5.

Prodávající dodá opravenou věc nebo náhradní věc kupujícímu na vlastní náklady stejným nebo obdobným způsobem, jakým mu kupující dodal vadnou věc, nedohodnou-li se strany jinak. Nepřevezme-li kupující věc ve lhůtě šesti měsíců ode dne, kdy ji měl převzít, může prodávající věc prodat. Jde-li o věc větší hodnoty, prodávající kupujícího o zamýšleném prodeji předem vyrozumí a poskytne mu přiměřenou dodatečnou lhůtu pro převzetí věci. Prodávající neprodleně po prodeji vyplatí kupujícímu výtěžek z prodeje věci po odečtení nákladů, které účelně vynaložil na její úschovu a prodej, uplatní-li kupující právo na podíl z výtěžku v přiměřené lhůtě uvedené prodávajícím v oznámení o zamýšleném prodeji věci. Prodávající může věc na vlastní náklady zničit, nepodařilo-li se ji prodat nebo jestliže předpokládaný výtěžek z prodeje nebude postačovat ani k úhradě nákladů, které prodávající účelně vynaložil na úschovu věci, a nákladů, které by prodávající musel nutně vynaložit na její prodej.

Prodávající při odstranění vady zajistí odstranění věci a instalaci opravené věci nebo náhradní věci, vyžaduje-li výměna nebo oprava odstranění vadné věci, která byla nainstalována v souladu s její povahou a účelem před tím, než se vada projevila. Prodávající a kupující se mohou dohodnout, že odstranění věci a instalaci opravené nebo náhradní věci zajistí kupující na náklady a nebezpečí prodávajícího.

Při odstranění vady výměnou věci nemá prodávající právo na náhradu škody způsobenou běžným opotřebováním věci a na úplatu za běžné užívání věci před její výměnou. 

Prodávající odpovídá za vady náhradní věci dle článku 2.

 

7. Sleva z kupní ceny a odstoupení od smlouvy

 Kupující má právo na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo může odstoupit od kupní smlouvy i bez poskytnutí dodatečné přiměřené lhůty, pokud

prodávající věc neopravil ani nevyměnil,

prodávající věc neopravil ani nevyměnil v souladu s body 6.4. a 6.6 

prodávající odmítl odstranit vadu dle bodu 6.2., 

věc má stejnou vadu navzdory opravě nebo výměně věci,

vada je tak závažné povahy, že odůvodňuje okamžitou slevu z kupní ceny nebo odstoupení od kupní smlouvy, nebo

prodávající prohlásil nebo je z okolností zřejmé, že vadu neodstraní v přiměřené lhůtě nebo bez způsobení závažných obtíží pro kupujícího.

Při posuzování práva kupujícího na slevu z kupní ceny nebo odstoupení od kupní smlouvy dle bodu 7.1. písm. d) a e) se zohlední všechny okolnosti, zejména druh a hodnota věci, povaha a závažnost vady a možnost od kupujícího objektivně žádat, aby důvěřoval ve schopnost prodávajícího odstranit vadu 

Sleva z kupní ceny musí být přiměřená rozdílu hodnoty prodané věci a hodnoty, kterou by věc měla, pokud by byla bez vad.

Kupující nemůže odstoupit od kupní smlouvy dle bodu 7.1.

a kupující spolupodílel na vzniku vady nebo je-li vada zanedbatelná. Důkazní břemeno, že se kupující spolupodílel na vzniku vady a že vada je zanedbatelná, nese prodávající. 

Pokud se smlouva týká koupě více věcí, kupující může od ní odstoupit jen ve vztahu k vadné věci. Ve vztahu k ostatním věcem může odstoupit od smlouvy, jen nelze-li důvodně očekávat, že bude mít zájem ponechat si ostatní věci bez vadné věci.

Prodávající po odstoupení od smlouvy vrátí kupujícímu kupní cenu nejpozději do 14 dnů ode dne vrácení věci prodávajícímu nebo po prokázání, že kupující zaslal věc prodávajícímu, podle toho, který okamžik nastane dříve.

Prodávající vrátí kupní cenu kupujícímu nebo mu vyplatí slevu z kupní ceny stejným způsobem, jaký použil kupující při zaplacení kupní ceny, pokud kupující výslovně nesouhlasí s jiným způsobem úhrady. Veškeré náklady spojené s úhradou nese prodávající.

 Prodávající nemá právo na náhradu škody způsobenou běžným opotřebováním věci a na úplatu za běžné užívání věci před odstoupením od kupní smlouvy.

8. Spotřebitelská záruka

 Výrobce [§ 617 odst. 1 písm. 1 písm. d)] nebo prodávající může poskytnout kupujícímu spotřebitelskou záruku, kterou se zaváží vrátit kupujícímu kupní cenu, vyměnit nebo opravit prodanou věc nebo zajistit její údržbu nad rozsah práv vyplývajících z odpovědnosti za vady. Kupující má právo požadovat od výrobce nebo prodávajícího, který poskytl spotřebitelskou záruku, plnění ze spotřebitelské záruky za podmínek uvedených v záručním listu nebo v související reklamě dostupné v době uzavření kupní smlouvy nebo před jejím uzavřením.

 Pokud výrobce nabídne spotřebitelskou záruku na životnost věci, kupující má po dobu trvání spotřebitelské záruky vůči výrobci práva na odstranění vady dle čl. 6, pokud výrobce neposkytl ve spotřebitelské záruce na životnost výhodnější podmínky.

 Výrobce nebo prodávající, který poskytl spotřebitelskou záruku, poskytne kupujícímu záruční list na trvanlivém médiu nejpozději v době dodání věci v českém jazyce nebo se souhlasem spotřebitele v jiném jazyce. Výrobce nebo prodávající, který poskytl spotřebitelskou záruku, v záručním listě jasným a srozumitelným způsobem uvede náležitosti (jméno a příjmení, obchodní jméno nebo název poskytovatele záruky, jeho sídlo nebo místo podnikání, označení věci, na kterou se záruka vztahuje, podmínky záruky a postup, který musí oprávněná osoba dodržet, aby dosáhla plnění záruky) a poučení, že kupující má vůči prodávajícímu práva z odpovědnosti za vady podle čl. 4, které nejsou spotřebitelskou zárukou dotčeny.

 Pokud jsou podmínky spotřebitelské záruky v související reklamě pro kupujícího příznivější než podmínky dle záručního listu, platí podmínky uvedené v reklamě. To neplatí, pokud výrobce nebo prodávající, který poskytl spotřebitelskou záruku, před uzavřením smlouvy s kupujícím související reklamu sladil se záručním listem stejným nebo obdobným způsobem, jakým byla reklama uskutečněna

9. Informace o možnosti a podmínkách řešení sporu prostřednictvím systému alternativního řešení sporů (dále jen „ARS“).

 Pokud kupující není spokojen se způsobem, kterým gravini.cz vyřídí jeho reklamaci, nebo pokud se domnívá, že gravini.cz porušila jeho práva, má právo obrátit se na gravini.cz se žádostí o nápravu. Pokud gravini.cz žádost kupujícího zamítne, nebo na ni do 30 dnů ode dne jejího odeslání neodpoví, má kupující právo podat subjektu alternativního řešení sporů (dále jen „subjekt ARS“) ve smyslu zákona č. 391/2015 Sb. o alternativním řešení spotřebitelských sporů návrh na zahájení alternativního řešení sporu (dále jen „Návrh“). ARS se netýká sporů, kde vyčíslitelná hodnota sporu nepřevyšuje částku 20 EUR. Subjektem ARS je Slovenská obchodní inspekce, nebo jiná právnická osoba zapsaná do seznamu subjektů ARS vedeného Ministerstvem hospodářství Slovenské republiky (dále jen „Ministerstvo“). Návrh může kupující podat u subjektu alternativního řešení sporů v listinné podobě, v elektronické podobě, nebo ústně do protokolu; Návrh může kupující podat také prostřednictvím formuláře dostupného na webovém sídle Ministerstva economy.gov.sk, webovém sídle SOI www.soi.sk, nebo prostřednictvím platformy ARS dostupné na webové stránce EU Řešení spotřebitelských stížností online. ARS vedené Českou obchodní inspekcí je bezúplatné, jiný subjekt ARS může od kupujícího požadovat úhradu poplatku za zahájení ARS maximálně do výše 5 EUR s DPH. Subjekt ARS ukončí ARS v zásadě do 90 dnů ode dne jeho zahájení. 

10. Závěrečná ustanovení

Na právní vztahy upravené tímto reklamačním řádem se vztahují právní předpisy platné na území Slovenské republiky. Tento reklamační řád vztahuje pouze na vztahy, které vznikly mezi prodávajícím a kupujícím, který je spotřebitelem ve smyslu zákona č. 108/2024. o ochraně spotřebitele ao změně a doplnění některých zákonů ve znění pozdějších předpisů. Odpovědnost prodávajícího za vady zboží, včetně záruky za jakost, při vztazích, které vznikly mezi prodejci